10 public speaking tips pentru un discurs de impact

Cei mai mulți oameni urăsc sau evită să vorbească în fața unei audiențe, indiferent de mărimea acesteia. Dacă te numeri printre ei, trebuie să știi că teama de a vorbi în public afectează în mod direct cariera ta. Abilitățile de public speaking îți sunt necesare dacă vrei să avansezi la job, să ai succes în activitatea ta și să îți impui ideile ușor.

Probabil s-a întâmplat să te focusezi de multe ori pe cum să vorbești în public într-un mod relaxat și ai simțit că ai oferit o prezentare slabă sau te-ai concentrat doar pe ceea ce spui fără a avea în vedere gestica și audiența. Pentru a ține prezentări în care să cucerești audiența este esențial să repeți discursul, să-ți cunoști publicul și să fii organizat. La fel de important este să știi cum să integrezi umorul în ceea ce comunici și cum să ceri feedback publicului.

Aurelian Ciocan, trainer în Public Speaking și profesor de dicție, a observat că, “de cele mai multe ori, din cauza emoțiilor putem să uităm o idee extrem de importantă. Și ne dăm seama de asta abia după ce am încheiat discursul. Așa că una din recomandările în public speaking este să ai la îndemână principalele idei. Fie că este vorba despre prezentări în Power Point, fie că vorbim de câteva cuvinte scrise pe o foaie sau în laptop, îți recomand să ai la îndemână punctajul cu cele mai importante idei.”

Trainerul a oferit pentru cei care se tem de vorbitul în public 10 public speaking tips care să îi ajute să își îmbunătățească tehnicile de prezentare și să își gestioneze emoțiile.

1.      Emoțiile sunt normale. Exersează și pregătește-te!

Atunci când sunt pe scenă, oamenii pot avea diverse reacții fiziologice, de la inima care bate mai tare până la mâinile care tremură. Nu te gândi că aceste reacții sunt semnele unei prezentări eșuate. Chiar și aceste emoții pot fi constructive. Adrenalina pe care o simți în acele momente te ajută să obții performanțe.

Așa cum am mai menționat, cel mai bun mod de a depăși anxietatea este să te pregătești. Verifică-ți notițele de mai multe ori. După ce ajungi să te simți confortabil cu materialul pe care vrei să-l prezinți, continuă să repeți. Înregistrează-te sau roagă un prieten să îți dea feedback.

2.      Învață să-ți cunoști audiența

Înainte de a lucra la mesajul pe care vrei să-l transmiți, ia în considerare publicul căruia îi este destinat. Un speaker bun își adaptează întotdeauna discursul în funcție de audiență. Încearcă să afli cât mai multe despre cei în fața cărora vei vorbi. Acest aspect te va ajuta să alegi anumite cuvinte, informații, pe care să le personalizezi astfel încât mesajul tău să ajungă mai ușor la cei din fața ta.

3.      Organizează-ți materialul în modul cel mai eficient pentru a-ți atinge scopul

Creează cadrul potrivit pentru discurs. Scrie despre subiectul pe care îl vei aborda, scopul prezentării, ideea centrală și punctele principale. Asigură-te că îți structurezi discursul în așa fel încât să atragi atenția publicului în primele 30 de secunde.

4.      Cere feedback și adaptează-te din mers

Menține accentul pe public și ajustează-ți mesajul. Susținerea unui discurs în care nu lași loc de improvizație și de feedback din partea publicului, te poate costa atenția audienței. Este important să rămâi flexibil și să urmărești reacțiile audienței.

5.      Folosește umorul și apelează la povești amuzante

Adaugă o glumă sau o povestire amuzantă în prezentare și vei atrage cu siguranță atenția publicului. Indiferent de specificul prezentării tale, poți integra puțin umor care dozat bine va conferi discursului o notă personală.

6.      Este în regulă să-ți exprimi personalitatea atunci când susții un discurs

Fii tu însuți! În acest fel discursul tău va părea mai natural și mai sincer. Vei transmite mai multă siguranță, iar publicul va avea încredere în ceea ce comunici.

7.      Folosește în mod echilibrat vocea și mâinile. Atenție la ticurile nervoase.

Comunicarea non-verbală este o componentă esențială a mesajului. Gesturile echilibrate transmit publicului ideile în mod clar, fără a-l distrage. Tonul pe care îl folosești în discurs este la fel de important ca textul acestuia și te poate ajuta să menții atenția publicului.

8.      Nu citi de pe notițe decât dacă este absolut necesar

Citirea de pe notițe poate întrerupe conexiunea interpersonală. Prin menținerea contactului vizual cu publicul, te concentrezi mai ușor la propriile emoții și la mesajul pe care vrei să-l transmiți. Evită să citești întregul discurs. Păstrează doar structura acestuia cu ideile principale care te vor ajuta să ți-l amintești și te vor ghida să livrezi mesajul dorit fără a omite ceva.

9.      Captează atenția publicului la început și încheie cu un sfârșit dinamic

Pentru a atrage atenția audienței este recomandat să utilizezi o informație interesantă sau nouă precum o statistică deosebită, o anecdotă interesantă sau citate revelatoare. Încheie discursul cu un rezumat și un statement puternic de care publicul sigur își va aduce aminte.

10.  Folosește în mod înțelept suporturile audiovizuale

Prea multă tehnologie poate întrerupe conexiunea cu audiența, așa că folosește-o cu măsură. Un astfel de suport ar trebui să îmbunătățească sau să clarifice mesajul pe care vrei să-l transmiți, captând și menținând atenția publicului, nu să o distragă.

O comunicare bună nu este niciodată perfectă și nimeni nu se așteaptă să fii perfect. Cu toate acestea, dacă îți acorzi timpul necesar să te pregătești vei reuși să susții un discurs cât mai bun. S-ar putea să simți în continuare acele emoții, dar prin practică vei învăța să le gestionezi și să le folosești constructiv.

Provocarea în public speaking poate veni din diverse direcții, o prezentare prea puțin pregătită, o dicție defectuoasă sau emoții care te împiedică să livrezi mesajul dorit. Masterclass-ul de Public Speaking te ajută să lucrezi cu un specialist și să dobândești tehnicile necesare pentru a depăși aceste provocări. Aurelian Ciocan este singurul profesor specializat de dicție și discurs public din România, cu studii în actorie, logopedie și psihologie și are o experiență de peste 11 ani în lucrul cu vedete de televiziune, politicieni, manageri și alte persoane publice.

Comments

Log in or register to post comments
Cursuri Recomandate
Curs de comunicare digitala

Comunicare digitală

  • 12 module a 3 ore after work
  • Studii de caz locale
  • Instrumente și aplicații folosite de profesioniști
  • Cursul se programează in-house sau la formarea unei grupe minime. 
Pret 1800 lei
ÎNSCRIE-TE
Testimoniale

A fost un curs reusit, foarte interactiv si cu multe exemple practice, inclusiv cu raspunsuri la toate intrebarile noastre venite pe parcurs. Suportul este foarte cuprinzator, iti multumim pentru toate informatiile pe care ni le-ai impartasit si pastram legatura pe viitor! De asemenea, iti multumim pentru pasiunea cu care ai sustinut cursul si pentru rabdarea acordata fiecarui subiect.

Anda Balan
Testimoniale

Mi-a placut cursul de organizare de evenimente. Am invatat multe despre cum sa gestionez mai bine evenimentele companiei la care lucrez si mi-a fost mai simplu sa imi inteleg clientii. Este un curs la care merita sa participi.

Ioana Popescu
Testimoniale

In cadrul cursului de Digital Marketing am trecut atat prin elemente de SEO, cat si de SMO, actualizate cu noile tendinte si predate de trainerul Ionut Condrutz care mi-a raspuns la toate nelamurile si intrebarile pe care le-am avut. Recomand cu toata increderea acest curs pentru ca mi-a depasit asteptarile.

Madalina-Nicoleta Barbu