Micul dictionar de PR corporatist

Comunicatorii si specialistii in comunicare stiu cel mai bine ca a vorbi pe intelesul publicului este prima etapa in a te face inteles, indiferent care este domeniul in care activezi. Dar ce se intampla atunci cand si comunicatorii cad in capcana enunturilor tehnice?

PR-ul corporatist si de agentie a devenit o sursa importanta de expresii si termeni care pun probleme de intelegere oamenilor care nu activeaza in acest domeniu. In pregatirea cursului de “Strategii practice de PR” lectorul Bianca Preda a identificat o serie de expresii des folosite in industria comunicarii pentru cei care vor sa se integreze cat mai usor in mediul corporatist. Micul dictionar de termeni de PR are 10 expresii favorite ale comunicatorilor si este menit sa fie o simpla sursa de inspiratie si nu o recomandare de a folosi cu orice pret cuvinte noi.

Declinare: Inainte de aparitia PR-ului modern, declinarea se invata mai curand in gimnaziu in studiul verbelor. Astazi, declinarea se aplica si mesajelor de comunicare desemnand activitatea prin care un mesaj este adaptat diferitor medii in care este comunicat. Prin urmare, putem declina mesajul in mai multe forme si il putem comunica in mai multe medii, fiecare cu specificul lui. Cel mai des veti auzi comunicatorii ca vor sa decline mesajul pentru a fi mai usor de inteles pentru publicul lor.

Brief: Conceptul original de Brief desemneaza o informatie prezentata, pe scurt, unei audiente specifice. Brief-urile de presa sunt cele mai cunoscute si reprezinta o conferinta de presa scurtata la minimum din lipsa timpului sau a urgentei care da caracterul intalnirii. Conceptul a fost preluat de PR cu intelesul de a furniza informatii, pe scurt, despre o campanie, cu scopul de a te face inteles si a-ti prezenta obiectivele. Intr-un brief se precizeaza, in general, obiectivele campaniei, livrabilele si titlul proiectului.

Livrabile: Sunt documentele suport ale unei actiuni de PR. Cu alte cuvinte, trebuie sa demonstrezi ca ai livrat ce ai spus ca vei face. Aceasta dovada a bunei executii poate fi un text, o strategie, o lista de prezenta sau un raport de activitate. Livrabilele sunt mereu cautate in ultima parte a campaniilor cand trebuie sa justificam ce am facut pe parcursul implementarii proiectului.

Organic: Desi termenul de organic face referire in special la produsele sanatoase, fara aditivi, conceptul a fost imbratisat cu entuziasm si de comunitatea comunicatorilor. Se pune mare accent pe comunicarea organica a unei campanii, acest lucru insemnand ca rezultatele acesteia se produc in mod natural, nu ajutate de instrumente platite. Putem vorbi despre rezultate organice sau reach organic al unui mesaj pe Facebook. 

PR Stunt: Cand vine vorba de acrobatii, acestea pot fi si in domeniul comunicarii. Termenul de acrobatie, din limba engleza, a fost imprumutat de industria PR-ului pentru a oglindi cel mai bine o actiune de comunicare inedita, originala, cu care o organizatie isi surprinde in mod placut audienta. De la un elefant plimbat pe strada, pana la aparitii spectaculoase ale unor vedete in mijlocul evenimentelor, toate se incadreaza in termenul de “stunt”. Acest instrument de PR este folosit totusi destul de putin avand in vedere ca ineditul situatiei are si riscurile sale.

Influencer: Termenul a intrat deja in vocabularul general desemnand o persoana care poate influenta deciziile sau opiniile unei comunitati si este recunoscuta de aceasta. Influencerii nu trebuie confundati cu bloggerii sau cu endorserii, fiecare dintre cele trei avand un rol diferit in comunicare. Bloggerii sau vloggerii activeaza exclusiv in mediul online si au rolul de a informa si a schimba opinii cu publicul lor. Acestia pot promova anumite branduri in randul comunitatii care ii urmareste, prin publicarea de articole, video-uri, vloguri sau postari in social media. Un blogger poate deveni influencer intr-o comunitate in care este recunoscut ca formator de opinie. Atunci cand el reuseste prin postarile sale sa influenteze opiniile unui anumit tip de public, acesta devine influencer. Pe de alta parte,  influencerii nu trebuie obligatoriu sa fie bloggeri. Ei pot fi vedete, politicieni, jurnalisti, medici sau reprezentati ai unui ONG. Atat tip cat ei sunt ascultati si respectati si au capacitatea de a influenta opinii, intra in categoria influenceri. Pe de alta parte, endorserii sunt persoanele publice care isi asociaza imaginea cu anumite brand-uri sustinand ideea pe care acestea o transmit. Un endorser va promova si va utiliza produsele brand-ului pentru care este endorser.

Comunitate online: Cu mai putin de o decada in urma, comunitatea era perceputa ca un grup de persoane care impartaseau aceleasi valori, hobbyuri sau locuiau in aceeasi zona. Astazi, comunitatile au evoluat de la forma lor fizica la cea online pastrandu-si intelesul. Gasim comunitati de pasionati de masini, de moda sau grupuri etnice, culturale si religioase. Toate se definesc ca o comunitate doar ca activeaza in mediul online si sunt mobilizate de persoane active si recunoscute de acea comunitate drept lideri. Acestia sunt influencerii de care discutam putin mai sus.

Content: Contentul sau continutul digital este unul dintre cele mai dinamice domenii ale PR-ului. Din momentul in care mediul online si retelele sociale in particular au monopolizat comunicarea intre branduri si public, exprimarea mesajelor a trebuit sa fie adaptata noilor reguli. Continutul digital nu mai tine doar de o exprimare frumoasa. El este purtatorul unor reguli specifice care integreaza metode de indexare in motoarele de cautare si tehnici de redactare specifice. Ca urmare a modului extrem de rapid in care mediul online a crescut, redactarea de continut online (texte de prezentare, mesaje in social media, newsletter) a devenit un domeniu de sine statator, cu specialisti care se formeaza in mod constant pentru aceasta noua piata in crestere.

Activare: Activarile in comunicare sunt actiuni care deriva dintr-o strategie si au ca scop atingerea obiectivelor prevazute de aceasta. Mai precis, daca o companie isi propune sa atraga un public nou, format din tineri si strategia de comunicare prevede o noua abordare, centrata pe comunitatile de adolescenti. O activare va insemna un prim eveniment pe care brand-ul respectiv il va avea intr-un liceu sau universitate. Asa cum desemneaza si denumirea, activarea este momentul in care implementam strategia printr-o interactiune directa cu publicul sau. Acelasi concept poate fi regasit si sub forma de  brand activation sau activare de brand.

Tone of voice: Este modul in care alegem sa ne adresam publicului nostru. In functie de preferintele, pregatirea si nivelul de intelegere al sau, comunicatorul va concepe un anumit tip de mesaj. De multe ori, acest “ton al vocii” reprezinta si tonul pe care organizatia doreste sa comunice pentru a putea fi perceputa drept accesibila, serioasa si responsabila. Tonul vocii sau tone of voice poate fi informal, serios sau pur si simplu amuzant, acolo unde campaniile cer acest lucru. In general, recomandarea privind tonul cu care se comunica este data de agentii colaboratorilor sai, pentru ca acestia sa inteleaga mai bine cum abordeaza modalitatea de realizare si distribuire a materialelor de campanie.

Exprimarile specifice in domeniu sunt usor de inteles, dar sunt si mai usor de integrat in comunicarea de agentie sau cea corporatista. Cel mai dificil lucru este intelegerea in profunzime a acestor termeni si folosirea corecta a fiecarui mecanism care le descrie. Trainerul Bianca Preda explica fiecare dintre aceste mecanisme in cursul “Strategii practice de PR”, organizat de agentia noastra. 

Cursuri Recomandate