Figital, noul trend în marketing și retail!?

Cu siguranță mulți încă nu ați auzit de “figital”, ba chiar poate v-ați gândit că este o greșeală de spelling în titlu. Totuși, el este un cuvânt care există și reprezintă un concept aflat la început de drum.

Perioada pandemică ne-a demonstrat faptul că apariția virusului SARS-CoV-2 ne va schimba obiceiurile, rutina și modul în care percepem tehnologia. De ce? Pentru că am început să ne digitalizăm mult mai mult și mai repede decât ne-am fi gândit în urmă cu ceva timp.

Ce înseamnă figital?

Termenul de “figital” definește modalitatea prin care mediul digital se întrepătrunde cu lumea reală și socială. Practic, experiențele zilnice ale oamenilor sunt transformate prin combinarea a 3 lumi (reală, socială și digitală). Pentru a înțelege mai bine acest concept, trebuie să ne gândim, în primul rând, la cum putem defini fiecare mediu în parte.

Prin mediul real se face referire la lumea fizică, adică la ceea ce nu poate fi înlocuit de tehnologie.

De exemplu, experiența fizică într-un restaurant este unică și ajută brandul la o poziționare în mintea consumatorului.

Lumea socială reflectă modul în care un brand intră în contact/comunică cu clienții.

Ne aflăm într-un magazin și dorim să cumpărăm ceva, iar personalul/activitatea din magazin contribuie în luarea unei decizii de cumpărare.

Lumea digitală reflectă apariția diverselor instrumente care ne ajută în finalizarea sarcinilor noastre din viața de zi cu zi. Sunt acele activități pe care le putem desfășura acum și prin intermediul tehnologiei.

Cum arată marketingul figital? 

Practic, prin figital se definește orice tip de activitate care se realizează mult mai rapid și eficient prin intermediul unei mari contribuții tehnologice.

Pentru a putea sublinia această evoluție în favoarea brandurilor, un exemplu bun poate fi alegerea celor de la NFL (National Football League - USA) care, în cadrul stadionului Tampa Bay, la meciurile SuperBowl, au decis ca orice tip de plată să se realizeze contactless, ca urmare a reducerii răspândirii noului virus. Această decizie a reprezentat o măsură de protecție, iar în mod direct sau indirect a contribuit semnificativ la evitarea situației de a-l pune pe spectator să spună că a rămas fără bani cash. Conform unor studii făcute de VISA, unul dintre sponsorii NFL, a rezultat că prin intermediul acestui tip de tehnologie vânzările cresc. Practic, operatorul comercial are oportunitatea de a colecta anumite tipuri de date, clientul este protejat prin evitarea contactului direct cu banii, iar VISA câștigă din comisioanele venite în urma tranzacțiilor. Această metodă este folosită de magazine, restaurante sau hoteluri care le permit clienților să realizeze plăți prin intermediul tehnologiei.    

Alte tipuri de evoluții se regăsesc în domeniul hotelier, de exemplu, acolo unde activitățile personalului au fost înlocuite de roboți și/sau de diverse aplicații.

O combinație a celor 3 lumi (digitală, socială, reală) se regăsește vizibil în conceptul jocului Pokemon, acolo unde, prin intermediul tehnologiei inteligente, oamenii ies din rutina de a se juca doar pe telefon și atât. Aceștia sunt obligați să meargă prin diverse locuri și să socializeze cu comunitatea din care, până la urmă, ei fac parte.

Ce instrumente folosim pentru experiența figitală? 

Experiența figitală este transpusă cu ajutorul tehnologiei, care poate simula perfect activități de rutină, prin intermediul căreia este minimalizat atât efortul clientului, cât și cel al unei organizații. Acest tip de tehnologie va implica în mod direct și lumea reală, fără de care nu ne putem lipsi. Metodele de plată, aplicațiile prin care putem comanda online, aplicațiile care ne editează pozele sau clipurile video în timp real, reprezintă o parte din drumul către descoperirea mediului figital.

Cu siguranță, efectele pandemiei sunt vizibile vis-a-vis de comportamentul consumatorilor. Reticiența noastră din trecut se transformă treptat într-un must necesar. Dacă înainte vorbeam despre comoditate în ceea ce privește realizarea unor activități de la distanță, acum totul devine un normal.

Comments

Log in or register to post comments
Cursuri Recomandate