Cele 5 tipuri de audienta din social media sunt: audienta rece, audienta calda, audienta din funnel, potentialii clienti si clientii pe care ii ai, insa carora le poti oferi ceva in plus.
Iata, acestea sunt cele 5 tipuri principale de audienta din social media. Simplu, nu? Ai putea sa te opresti aici din citit, pentru ca doar ce ai aflat raspunsul la intrebarea ta, si inca extrem de rapid!
...dar este e ajuns? Hmm... nu prea. De ce? Pentru ca nu poti sa bagi capul pe fereastra de la Facebook si sa strigi „heeiii, caut si eu audienta calda, unde o pot gasi?” Nu merge asa.
Trebuie sa stii sa localizezi audienta ta, sa stii cum arata, cu alte cuvinte. Pentru a face asta, trebuie sa tii cont de o serie de criterii. Daca vei tine cont de ele, vei fi in masura sa iti construiesti o imagine clara asupra audientei care are cele mai mari sanse sa iti cumpere produsul sau serviciul propus.
Mai important, vei fi in masura sa stabilesti pozitia de pe care pornesti la drum in campania de social media.
Numele meu este Alexandra Cerbu, sunt Social Media Manager la agentia re7consulting Romania si, in cele ce urmeaza, iti voi creiona schitele celor 5 tipuri principale de audienta existente in social media.
La finalul acestui articol, iti promit ca vei avea o imagine clara asupra audientei pe care trebuie sa o tintesti intr-o campanie de social media, pentru ca aceasta sa iti intoarca KPI-urile propuse.
In urma cu 3 zile, la usa casutei de mail a agentiei noastre „a batut” un email de la un domn respectabil, aflat intr-o situatie destul de delicata, alimentata de multa confuzie.
Pe numele sau mic Cristian, acesta cauta o solutie prin care sa mai salveze ceva din esecul rasunator pe care l-a avut in urma unei campanii in social media, prin care a incercat sa isi vanda stocul de cateva sute de ceasuri cumparate „bulk” din China ( ...ca marea majoritate, de altfel).
Nu originea ceasurilor lui Cristi era principala problema, nici aspectul lor, nici materialele din care erau confectionate, ci faptul ca s-a aruncat cu capul inainte in babilonul din social media si s-a pierdut, cheltuind in acelasi timp sume considerabile de bani, fara un rezultat satisfacator.
Sa ne intelegem, acest domn Cristian nu este este un caz izolat. De-a lungul timpului, ne-am mai intalnit cu clienti de genul.
Ceea ce nu inteleg acesti antreprenori-la-inceput este faptul ca nu e de ajuns sa ai banii, sa iti setezi campania de Facebook - Instagram, and so on - si sa ii dai drumul sa zburde libera dintr-un profil in altul.
Lucrurile trebuie sa se desfasoare intr-un mediu mult mai controlat. Iar prima necunoscuta pe care trebuie sa o desluseasca antreprenorii precum Cristi aici de fata este audienta careia i se adreseaza.
Cum ne stabilim tipul de audienta intr-o campanie de social media?
Primul pas este unul introspectiv. Incepe prin a analiza produsul sa serviciul pe care il propui spre comercializare.
Cateva dintre intrebarile pe care trebuie sa le asterni pe foaie in aceasta etapa sunt:
· Este un produs necesar, sau satisface doar un moft?
· Carei categorii sau carui interval de varsta se adreseaza?
· Ce tip de audienta isi permite produsul sau serviciul meu?
· Poate acesta sa le ofere o experienta pozitiva sau sa le schimbe, prin utilitate, viata? Cum anume?
· ..and so on.
De ce sunt necesare aceste intrebari?
Pentru ca iti vor oferi insight-uri pretioase pe care tu le vei folosi (le vei folosi, da?) pentru a construi un profil al clientului ideal, asa-numitul Buyer Persona. Abia finalizat acest pas, poti trece la pasul al doilea: localizarea audientei in platforma, pe baza profilului realizat.
Treaba pare terminata, nu?
Ei bine, nu te grabi sa dai drumul la campanii. Inca ai sanse mari sa o ratezi. Ai uitat de cele 5 tipuri de audienta? Pe langa profilul audientei, este necesar sa stabilesti clar in ce stadiu te afli, in raport cu audienta. Se prea poate sa fi realizat un profil ideal al audientei, sa dai drumul la campanie, sa ajunga reclama ta in fata audientei tintite, dar aceasta sa nu converteasca.
Cum se poate una ca asta?
Totul sta in incredere, sau mai bine spus in lipsa ei, in brandul tau, sau in produsul/serviciul propus.
Aceeasi analiza preliminara mentionata mai sus iti va oferi insight-urile necesare pentru localizarea tipului de audienta de la care trebuie sa plece campania ta.
Si in aceasta etapa, este necesar sa iti pui cateva intrebari, precum:
· Este brandul meu cunoscut in piata?
· Este produsul sau serviciul meu cunoscut in piata?
· Exista clienti care deja au cumparat de la mine?
· Daca exista astfel de clienti, au fost ei multumiti de ceea ce au primit?
· Daca au fost multumiti, au ajutat ei in vreun fel la popularizarea brandului sau a produsului/serviciului oferit de mine?
Aceste intrebari te vor ajuta sa stabilesti punctul de plecare pentru campania ta. Iar atunci cand vei sti de pe ce treapta pleci la drum, automat vei sti foarte bine ce tip de audienta sa tintesti, dar si ce tip de continut sa livrezi.
Dupa cum am spus la inceputul articolului, exista 5 tipuri principale de audienta in social media:
- audienta rece
- audienta calda
- audienta din funnel
- potentialii clienti
- clientii pe care ii ai, insa carora le poti oferi ceva in plus
Pana acum am discutat despre pasii preliminari de urmat pentru stabilirea stabilirea audientei ideale. In continuare, voi explica fiecare dintre cele 5 tipuri principale de audienta.
Dupa ce vom trece prin toate tipurile de audienta, vei fi in masura sa stii foarte clar care este punctul tau de plecare in campania de social media.
Asadar, in continuare discutam despre cele 5 tipuri principale de audienta pe care trebuie sa le ai in vedere:
1. AUDIENTA RECE
Acest tip de audienta este total strain de brandul sau de produsul/serviciul tau. Acesti oameni nu te cunosc, nu au incredere in tine si nici in produsul sau serviciul oferit de tine.
Principala provocare in acest caz este sa „incalzesti” aceasta audienta. Cum faci asta?
In niciun caz nu vei spama acesti oameni cu reclame prin care ii inviti sa iti cumpere produsul. Nu vei avea nicio sansa.
Obiectivul principal este sa iti construiesti vizibilitate. Oamenii trebuie sa afle de tine mai intai, sa vada ca esti de incredere, sa se convinga de faptul ca produsul/serviciul tau le aduce beneficii reale.
Cum faci asta? Livrand continut de calitate, in care le arati ca te preocupa efectele negative pe care lipsa produsului/serviciului tau le genereaza in viata lor.
Sau, daca produsul/serviciul tau nu este neaparat necesar lor - precum ceasul lui Cristi - trebuie sa trezesti dorinta de a avea produsul tau prin apelul la factorul emotional: experiente pozitive, accederea intr-un grup restrans de oameni care detin produsul tau, etc.
Tine minte: scopul principal este sa „incalzesti” audienta rece.
2. AUDIENTA CALDA
Audienta calda este acel grup de oameni care a reactionat pozitiv la continutul tau (like, comentariu, vizualizari la clipurile video, click pe link, share, etc.) si a deprins o parere pozitiva despre brandul si produsul/serviciul tau.
Ei bine, acum este momentul sa te concentrezi numai pe acest calup de audienta care ti-a generat engagemement din postura de audienta rece. Aceasta audienta a facut deja primul pas in funnel-ul tau de vanzari.
Acum este momentul sa prezinti mai in detaliu beneficiile produsului/serviciului tau, prin continut menit sa trezeasca audientei dorinta de a afla mai multe despre oferta ta.
In acest moment, scopul principal este sa conduci audienta calda prin etapele urmatoare ale funnel-ului, pana la decizia finala, aceea de cumparare.
3. AUDIENTA DIN FUNNEL
Acest tip de audienta este in plin proces de explorare a ofertei tale si cauta pagina ta de vanzari pentru a afla mai multe despre produs. Acest tip de audienta se apropie foarte mult de statutul de „potential client”, cautand in acest moment sa vada care sunt avantajele pe care produsul tau le are.
Asadar, prezinta-i avantajele si beneficiile concrete ale produsului/serviciului tau. Poti scoate in evidenta avantajele si beneficiile ofertei tale in raport cu oferta concurentei, de exemplu.
O alta tehnica foarte utilizata in acest pas este sa oferi continut care sa „gadile” imaginatia potentialilor clienti. Cu alte cuvinte, acestia trebuie sa isi imagineze cum produsul/serviciul tau le satisface nevoile.
4. POTENTIALI CLIENTI
In acest moment, aceste persoane au ajuns deja pe pagina ta de vanzari, insa nu facut o achizitie, ci cauta un motiv determinant care sa ii faca sa cumpere. Acum este ideal sa intervii cu o reducere sau o oferta. Daca reducerea sau oferta sunt limitate, cresc sansele ca potentialul client sa cumpere.
De asemenea, un alt motiv determinant in acest pas este afisarea de testimoniale, in care fostii clienti si-au manifestat satisfactia in legatura cu produsul/serviciul tau.
Ai putea spune ca ne oprim aici. Am convins omul sa cumpere, deci ne-am atins tinta. Este insa de ajuns?
Sigur ca este o victorie faptul ca am reusit sa inchidem o vanzare cu o persoana care a plecat din postura de „audienta rece”. Acest lucru nu inseamna, insa, ca treaba noastra s-a terminat.
5. CLIENTII PE CARE II AI, INSA CARORA LE POTI OFERI CEVA IN PLUS
Foarte multi se opresc dupa ce inchid o vanzare si pierd legatura cu acel client. Tu nu trebuie sa faci asta. De ce?
Desi a cumparat de la tine deja, acest client reprezinta cea mai fierbinte audienta de care dispui. Ceea ce inseamna ca sansele ca el sa cumpere din nou de la tine sunt foarte mari, desigur, daca acesta primeste cel putin acelasi nivel de calitate a produsului sau a experientei de care a beneficiat la prima achizitie.
Deci tine-l aproape de tine. Continua sa ii oferi experiente pozitive. Distreaza-l. Transforma-l in evanghelist, adica fa-l sa te recomande si cercului lui de cunostinte.
Si, de ce nu, cauta sa ii propui variante imbunatatite ale produsului/serviciului pe care i l-ai oferit initial.
Ei bine, acestea sunt cele 5 tipuri principale de audienta din social media. Acum stii care sunt caracteristicile fiecarui tip, prin urmare ar trebui sa fii in masura sa stabilesti punctul de plecare al campaniei tale in social media.
Cu cat brandul sau produsul/serviciul tau este mai cunoscut in piata, intr-un mod pozitiv, cu atat ai mai putine etape de trecut pana la pasul final, acela de vanzare.
Inchei articolul prin a-ti spune ca nu exista o incheiere atunci cand vine vorba de campanii in social media. Procesul este unul continuu. Iar, daca vrei sa iti indeplinesti obiectivele propuse in social media, palnia de vanzari trebuie sa fie alimentata cu noi prospecti in mod constant.
Mai sunt foarte mult lucruri de vorbit pe acest subiect, iar comunicarea in scris nu ar face decat sa suprasolicite foarte mult procesul de explicare, atat pentru mine, ca efort fizic, cat si pentru tine, ca efort intelectual.
Asadar, ce spui sa discutam mai multe despre social media fata in fata? Este mai simplu, mai eficient, mai empatic.
Cred ca 14 ore de discutii despre social media ne-ar ajunge sa elucidam misterele unei campanii eficiente pe retelele sociale. Drept urmare, te invit la cursul meu de Social Media Optimization, pe care il voi sustine in weekendul 25 -26 august.
Doua zile, 14 ore, tone de informatii super-utile pentru tine si afacerea ta. Ce spui, esti dispus sa te transformi in audienta mea calda?
