Uzantele de ceremonial si protocol diplomatic practicate in Romania

Atentia la detaliu, cunoasterea obiceiurilor culturale, etnice si a regulilor de eticheta au devenit un avantaj important intr-un mediul de business competitiv si multicultural. Cunoasterea standardelor de protocol si ceremonial este esentiala pentru cei care activeaza intr-o functie publica. ”Noi am pornit in 2017 in cursa europeana cu un handicap major: pentru multe generatii bunele maniere nu au fost pe lista materiilor obligatorii de studiu si acest lucru s-a simtit in societatea romaneasca de dupa Revolutie, iar oamenii de afaceri au fost obligati sa se integreze mai repede comparativ cu structurile statului, daca au vrut sa fie ascultati de cei care conteaza in business”, a spus Cristina Turnagiu Dragna. In cadrul cursului de Eticheta si protocol in afaceri, trainerul detaliaza toate uzantele de ceremonial si protocol practicate in Romania, precum si normele de precadere si curtoazie. In Romania uzantele de protocol diplomatic trebuie cunoscute, respectate de toti sefii de misiuni diplomatice care sosesc in tara, de catre toti diplomatii romani si straini precum si de catre sotiile acestora. Cristina Turnagiu Dragna a explicat care sunt normele pe care trebuie sa le urmeze un nou ambasador.

Primirea sefilor de misiune

Misiunea diplomatica va fi rugata sa comunice in timp util Ministerului Afacerilor Externe data sosirii, mijlocul de transport si punctul de intrare in Romania ale noului sef de misiune pentru a fi intampinat conform uzantelor diplomatice. La sosirea la post, seful de misiune este salutat in Bucuresti, la gara sau la aeroport, in numele ministrului afacerilor externe, de catre directorul Protocolului sau de catre adjunctul acestuia.

Vizitele protocolare ale sefilor de misiune la sosirea la post

Dupa sosirea sa la Bucuresti, seful de misiune trebuie sa faca o vizita directorului Protocolului Ministerului Afacerilor Externe. Aceasta vizita are rolul de a-l familiariza pe noul sef de misiune cu uzantele locale privind ceremonia prezentarii scrisorilor de acreditare, precum si asupra regulilor generale de protocol diplomatic.

In ziua si ora stabilite pentru audienta la ministrul afacerilor externe sau la secretarul de stat, seful de misiune va fi asteptat si va fi prezentat ministrului de catre directorul Protocolului. Sefului de misiune ii vor fi comunicate data si ora stabilite pentru audienta la presedintele Romaniei, in vederea prezentarii scrisorilor de acreditare. De asemenea, seful de misiune va comunica directorului Protocolului numele colaboratorilor sai cu grad diplomatic care il vor insoti la ceremonie. Numarul maxim admis al insotitorilor este de trei.

Ceremonia prezentarii scrisorilor de acreditare

Conform uzantelor de ceremonial si protocol diplomatic, ambasadorul va fi condus in ziua si ora fixate pentru ceremonie de la resedinta sau ambasada, de catre directorul Directiei Protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. La intrarea in curtea Palatului Cotroceni, ambasadorul va cobori din masina si va fi salutat de catre seful Protocolului Presedintiei. Acesta il va invita sa treaca in revista garda militara de onoare, iar intreaga ceremonie se va desfasura in acordurile Marsului de Intampinare. Ambasadorul va trebui sa se opreasca in dreptul drapelului Romaniei. Salutul drapelului se realizeaza printr-o usoara inclinare a capului. Dupa acesta, ambasadorul va continua trecerea in revista a garzii.

Ambasadorul, insotit de directorul Directiei de Protocol din Ministerul Afacerilor Externe, precum si de colaboratorii ambasadorului vor fi primiti de catre presedinte in Sala Unirii. Conform regulilor de protocol diplomatic, acestia trebuie sa se opreasca la 4-5 pasi in fata presedintelui Romaniei. In ceea ce priveste prezenta la ceremonie, persoanele admise sa ia parte la aceasta sunt ministrul afacerilor externe sau un secretar de stat si un consilier prezidential sau de stat.

Normele de ceremonial si protocol diplomatic impun ca ambasadorul sa fie prezentat presedintelui Romaniei si sa il salute pe acesta printr-o usoara inclinare a capului. Ambasadorul va trebui sa se adreseze presedintelui cu urmatoarele formule: ”Domnule presedinte, permiteti-mi sa va inmanez scrisorile prin care presedintele ... , Domnul ... ma acrediteaza in calitate de ambasador extraordinar si plenipotentiar al ... in Romania, precum si scrisorile de rechemare a predecesorului meu”.

Intreaga ceremonie dureaza aproximativ 15 minute, dupa care ambasadorul este condus la resedinta sau cancelaria sa de catre directorul Protocolului Ministerului Afacerilor Externe sau adjunctul acestuia. Acolo se poate oferi o cupa de sampanie sau poate avea loc un cocktail restrans.

Regulile de protocol impun ca tinuta vestimentara la ceremonia prezentarii scrisorilor de acreditare sa fie costum de culoare inchisa, uniforma diplomatica sau costum national.

Ordinea de precadere a sefilor de misiune

In ceea ce priveste ordinea de precadere a sefilor de misiuni diplomatice, aceasta va fi determinata pentru ambasadori de ziua si ora prezentarii scrisorilor de acreditare presedintelui Romaniei. In cazul insarcinatilor cu afaceri, va fi determinata de data notificarii la MAE a asumarii conducerii misiunii diplomatice. Seful de misiune cu grad de ambasador extraordinar si plenipotentiar, cu cea mai mare vechime la post este si Decan al Corpului Diplomatic. In Romania acest statut este atribuit din oficiu reprezentantului Vaticanului, respectiv al Nuntiului Apostolic.

Obligatiile protocolare ale sotiilor sefilor de misiune

Dupa prezentarea scrisorilor de acreditare, sotia sefului de misiune poate solicita o vizita protocolara de prezentare la sotia ministrului afacerilor externe. Printre atributiile sotiilor sefilor de misiune se numara si aceea de a trimite carti de vizita sotiilor personalitatilor romane carora sotii lor le-au facut vizite protocolare de prezentare.

”Nu cred sa existe un domeniu sau actiune interpersonala in care eticheta (sau lipsa ei) sa nu influenteze dezvoltarea lor. In epoca in care sunt valorizate maximum comunicarea si dezvoltarea personala, 85% din perceptia asupra noastra este creata de abilitatile noastre de interactiune interpersonala si doar 15 % de abilitatile tehnice”, spune trainerul Cristina Turnagiu Dragna.

Timp de doua zile participantii la cursul de Eticheta si protocol in afaceri vor avea ocazia de a se alinia la standardele internationale de eticheta, protocol si ceremonial esentiale pentru toti cei ce activeaza in domeniul multicultural. Cursul este recomandat de Asociatia Romana pentru Protocol si Ceremonial. Urmatoarea editie va avea loc in perioada 7 - 8 iulie.