Planul editorial pentru Facebook în 5 pași simpli

Una dintre cele mai sigure și de succes modalități de a promova o afacere este utilizarea rețelelor sociale. Promovarea pe Facebook, în special, este preferată de majoritatea brand-urilor pentru că oferă diferite posibilități de segmentare a publicului, dar și o alocare ușoară a bugetelor, în funcție de obiective.  Facebook permite analizarea numărul de like-uri, comentariilor la postare, distribuirile sau numărul de vizualizări, în cazul în care sunt atașate și materiale video. În acest mod, brand-urile pot să adauge conținut pe placul publicului, să îi elimine pe viitor pe cel cu randament mai scăzut și să aleagă intervalul orar propice pentru a avea maximum de expunere.

Ce este planul editorial?

Planul editorial pentru Facebook este imaginea clară a postărilor de pe contul de business pentru o perioadă mai lungă de timp. În general, acesta se realizează pentru o lună și include repartizarea postărilor, pe zile și ore, astfel încât mesajul brand-ului să ajungă la public într-o formă ușor de înțeles și în mod constant.

Cel care face acest plan editorial trebuie să plece la drum în realizarea sa cu următoarele întrebări în minte:

1.     Cui mă adresez? Primul lucru și cel mai important este definirea unui public țintă. Încearcă să definești audiența cât mai restrâns cu putință. Punctul de plecare îl poate constitui factori standard precum vârsta, sexul, ocupația și interesele.  Acestora li se pot adăuga unde navighează de obicei, care sunt cele mai frecvente căutări, ce este atractiv pentru ei, etc. De asemenea, printre lucrurile esențiale de care trebuie să ții cont sunt nevoile publicului tău și implicit beneficiile ulterioare. Cunoașterea corectă și exactă a publicului țintă va ajuta la conceperea unor materiale relevante pentru acesta.

2.     Ce vreau eu să transmit publicului meu?  Ce poți oferi, în calitate de creator de conținut acelui public? În primul rând le poți furniza articole scurte sau lungi, postări și instrumente online. Ce caută ei și ce oferă brandul? Cu cât accentul este mai concentrat pe o categorie specifică și bine definită, cu atât mai bine. În ceea ce privește conținutul adiacent, este recomandată postarea filmulețelor video, a știrilor și evident, a pozelor specifice domeniului de activitate.

Pentru a gestiona cu ușurință tipurile de postări este bine de știut că există trei mari categorii de conținut:

  • postări de interacțiune – 20% din ponderea conținutului: scopul este de a atrage comentarii sau distribuiri din partea fanilor
  •  postări comerciale – 30% din ponderea conținutului: scopul lor este de a transforme fanii în potențiali viitor clienți
  • postări de informare – 50% din ponderea conținutului

Nu în ultimul rând, este important să decizi dacă abordezi un ton amuzant, serios sau unul informativ. În acest caz, postările tale vor avea un conținut care să urmărească acest ton.

3.     Ce fotografii reprezintă brandul?   Facebook și Instagram sunt rețele cu impact vizual. De aceea, alegerea unei fotografii este esențială într-o postare. Studiază dimensiunile cerute de platformă și investește în fotografii profesionale, care au capacitatea de a sublinia mesajul postării tale.

4.     Ce rezultat vreau să obțin? În crearea planului editorial trebuie să ai în vedere rezultatele pe care îți dorești să le obții. Dacă scopul este obținerea unor comentarii, postările vor încuraja acest lucru, iar dacă vrei să obții mai multe click-uri în site ar trebui să incluzi un mesaj de tipul “află mai multe în articolul de blog”.

5.     Ce resurse folosesc în realizarea planului editorial? Brandul și mesajul pe care dorești să îl transmiți despre acesta sunt baza pentru realizarea planului editorial. Încearcă să te documentezi cât mai mult și să cunoști cât mai bine brandul și ce are de oferit acesta. Citește despre produsele pe care le comercializează, avantajele acestora față de competitori și beneficiile pe care le aduc publicului tău. Pentru reprezentarea grafică te poți inspira din stock-ul de imagini și videoclipuri al acestuia, dacă există unul.

Sumarizând, iată câteva dintre avantajele unui plan editorial bine pus la punct:

  • optimizarea conținutului pentru motoarele de căutare
  • o strategie de idei de articole pe termen mediu și lung
  • o clasificare și încadrare mai bună a scopului fiecărui material postat (Atenție, Interes, Decizie, Acțiune)
  • atingerea obiectivului propus -notorietate, vânzare, de fidelizare a clienților.

Social media în general și Facebook, în particular nu sunt despre vânzare, ci despre a intra în contact cu publicul. Aceste rețele sociale spun povestea brandului și se poziționează față de altele concurente. Nu te feri să îți utilizezi creativitatea nu uita că Facebook este oglinda brandului tău. El te reprezintă în totalitate și va fi, de multe ori, argumentul pentru care oamenii vor folosi produsele sau serviciile companiei pentru care comunici.

Cei care vor să afle mai multe despre realizarea unui plan editorial pe Facebook sau să scrie creativ pentru mai multe tipuri de canale media pot participa la Workshop-ul intensiv de Copywriting și Content Writing.