Legile comunicării eficiente în Social Media

Te-ai gândit vreodată cât de mult contează modul în care comunici cu oamenii care te urmăresc pe platformele sociale?

Probabil că da.

La fel de probabil este și faptul că ai meditat asupra acestui lucru în mod conștient abia atunci când schimbul de informații pe care l-ai realizat cu prietenii tăi din Social Media ți-a adus un beneficiu, fie el material sau afectiv. Particularitatea distinctă a actului de comunicare “vinovat” pentru succesul ta, este calitatea informației transmise.

În activitatea personală pe care o întreprinzi în fiecare zi pe rețelele sociale probabil că acest aspect aluneca pe un loc secund. Este ușor de înțeles de ce se întâmplă acest lucru: majoritatea discuțiilor se realizează cu oameni apropiați, probabil prieteni și în viața reală, cu membri familiei și așa mai departe.  Așadar, discutam în acest caz despre o comunicare colocvială, lipsită de substratul formal.

În sfera de business, însă, lucrurile devin ceva mai complexe.  Aici, actul de comunicare trebuie menținut la un nivel înalt de calitate, indiferent ca vorbim despre dialog în zona de B2B, B2C, B2G și așa mai departe. Cu alte cuvinte, menținerea, în permanență, a unui nivel înalt de calitate al informației transmise este imperativ necesară.

De ce?

Ei bine, afacerile își sprijină succesul pe calitatea informației transmise. În sfera de business, calitatea procesului comunicațional face diferența între succes și eșec.

Un lucru e clar: niciun business nu este creat cu scopul de a eșua. Drept urmare, fiecare antreprenor se străduiește să construiască, să mențină și să dezvolte un sistem de comunicare eficient, în ceea ce privește:

  • procesul comunicațional (tema comunicării, canalele, etc.)
  • calitatea intrinsecă a informației (corectitudine gramaticală, sintactică, fonetică)

De-a lungul timpului, nevoia tot mai mare de calitate în actul de comunicare a dat naștere la o mulțime de studii, teorii și legi. Despre acestea din urmă vom discuta în continuare.

Eu mă ghidez în procesul de comunicare după 9 legi. În continuare, iți  prezenta doar despre 3 dintre acestea.  Despre toate cele 9 legi discut, în schimb, la fiecare curs de Social Media Optimization. În trainingului cursului vom parcurge într-un mod aprofundat fiecare dintre cele 9 legi ale comunicării în Social Media, dar și tot ce trebuie să știi pentru a-ți crește business-ul cu ajutorul platformelor sociale.

Este interesant că la nivel personal, știi deja și aplici aceste legi în mod intuitiv, doar că nu ai fost niciodată conștient pe deplin de ele și cât de mult te pot ajuta, mai ales atunci când vrei să dezvolți o afacere.

În fond, esența este aceea de a ține întotdeauna cont de faptul că, deși între noi stă o interfață tehnologică, suntem oameni și avem pretenția de a fi tratați ca atare. Așadar, aceste legi sunt naturale, țin de bunul simț și împrumută cam toate elementele unei comunicări eficiente într-un cadru real.

Cele 3 legi ale comunicării despre care voi vorbi in continuare sunt:

1.      Lege ascultării

2.      Legea calității

3.      Legea perpetuării

Aceste legi, împreuna cu celelalte 6 pe care le vom aprofunda împreuna la curs, conferă afacerii tale un set de beneficii esențiale în sfera de business.

Discutam, în acest caz, despre:

  • vizibilitate pentru afacerea ta
  •  integrarea afacerii într-un grup de oameni
  • creșterea și consolidarea poziției în comunitate
  • poziționarea afacerii tale ca autoritate în nișă

Adică exact ceea ce își dorește fiecare antreprenor pentru afacerea sa.

Prima lege despre care discutăm este:

1.      Legea ascultării

Dalai Lama a spus odată că, “atunci când vorbești, nu faci decât să repeți ceea ce știi; însă, atunci când asculți, înveți ceva nou”.

Aceasta este esența legii ascultării; te plasează într-un cadru care stimulează procesul de învățare. Mai departe, învățarea ne deschide drumul către a reuși ce ne propunem.  

În procesul de comunicare cu audiența ta, a începe prin a asculta ce au oamenii de spus iți oferă oportunitatea de a-ți construi un mesaj de calitate, relevant pentru audiența ta.

Este important să îți amintești că oamenii au nevoi pe care produsul sau serviciul tău le poate satisface.  Procesul logic este acela de a localiza nevoile, și mai apoi de a oferi soluția la acestea. Așadar, este vital să începi prin a asculta ceea ce au de spus potențialii tăi clienți.

Ascultând, iți va fi mult mai ușor să respecți cea de-a doua lege a comunicării în Social Media, și anume:

2.      Legea calității

Calitatea naște calitate. Cu toate că acesta pare un clișeu este relevant pentru a ține cont de el. Legea calității obligă la crearea și distribuirea de conținut de calitate. Ce înseamnă asta?

Informația este considerată a fi de calitate, atunci când este:

  • relevantă
  • informativă
  • educativă
  • completă

Cel mai mare beneficiu pe care un conținut de calitate ți-l oferă este acela ca atrage o audiență cu adevărat interesată de produsul sau serviciul pe care îl oferi.

Ai auzit, până acum, de evangheliști? Vorbesc, în acest caz, despre un alt beneficiu major, derivat din cel despre care tocmai am discutat.

În timp, crearea și distribuirea unui conținut de calitate te va ajuta să construiești, în jurul brandului tău, un nucleu dur de oameni care au încredere in tine, apreciază ceea ce le oferi, iți distribuie conținutul și, atunci când vor avea nevoie, soluția ta va fi prima pe lista lor.  Ei bine, acești oameni care dau mai departe informația ta și iți generează, astfel, publicitate gratuită pentru brandul tău, poartă numele de evangheliști.

Atunci când brandul tău se va bucura de avantajele oferite de evangheliști, vei ști cu siguranță că respecți cea de-a treia lege, și anume:

3.      Legea perpetuării

Legea perpetuării spune că oamenii împărtășesc cu ceilalți acea informație pe care o consideră importantă.  La baza acestui proces stă o nevoie naturală a omului, aceea de a se face remarcat.

Astfel, deși conținutul nu este creat de către ei, simplul fapt că ei l-au găsit primii le conferă un sentiment de mândrie, pe fondul căruia simt nevoia de a împărtăși descoperirea cu propria lor comunitate de cunoscuți.

Legea perpetuării vine să întărească nevoia de a crea și distribui conținut de calitate în Social Media.

Regăsim undeva la peste 15 milioane de utilizatori de Social Media în România, prezenți pe principalele platforme ca popularitate la noi în țară: Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn.

Vorbim de milioane de oameni, mulți dintre aceștia probabil potențiali clienți pentru afacerea ta, dornici ca, atunci când își petrec timpul pe rețelele sociale, să primească informațiile pe care ei le consideră importante.

Respectarea acestor 3 legi iți oferă primele indicii asupra modului în care trebuie să abordezi strategia de Social Media Marketing pentru afacerea ta.

Toate cele 9 legi, însă, iți vor deschide calea către toate beneficiile reale pe care platformele sociale le pot oferi afacerii tale.

Numele meu este Alexandra Cerbu, sunt Social Media Manager în agenția re7consulting România, iar pe 30 și 31 martie te aștept la cursul meu de Social Media Optimization. Vor fi 14 ore pline de informații esențiale pentru succesul afacerii tale pe platformele sociale.