Cum să devii un șef de trib în Social Media

Ce este un trib?

Tindem să numim “trib” constructul social arhaic alcătuit dintr-o mână de oameni care își duc traiul la limita subzistentei (conform cu standardele noastre) și se organizează într-un sistem ierarhic rudimentar, stabilit de cele mai multe ori prin convenție asumată verbal de fiecare membru din comunitate.

În secolul XXI acest concept de trib pare că a rămas mult în urmă, fiind aparent surclasat de sistemele sociale moderne.

În esență, însă, în sinea omului a rămas încă înrădăcinată această formă arhaică de organizare. Astăzi, ea se manifestă preponderant la nivelul grupurilor restrânse precum familia, cercul de prieteni și, în general, în grupurile în care oamenii împart valori și principii comune.

Apariția internetului, cu precădere a rețelelor sociale, a conferit acestui construct social o anvergură nemaiîntâlnita până acum.

Social media și tribul

Odată cu apariția și dezvoltarea platformelor sociale, nevoia de apartenență la un grup a oamenilor a căpătat o anvergură globală. Noul mediu creat a conferit omului posibilitatea de a înțelege și de a-și însuși pe deplin o viziune globalistă asupra vieții și asupra relațiilor inter-umane.

Social media nu este singurul instrument care poate fi utilizat cu succes pentru construcția unui trib, însă este un instrument extrem de puternic.

Iată câteva beneficii:

  • Democratizarea fenomenului de leadership

Social media oferă oricui oportunitatea de a-și împărtăși interesele în mod public și de a căută și strânge laolaltă alți oameni care împărtășesc aceleași principii și interese.

  •  Ștergerea barierelor spațio-temporale

Deși sună științifico-fantastic, acesta este unul dintre beneficiile fundamentale oferite de platformele sociale. Dacă în urmă cu 20 de ani acest lucru era considerat imposibil, astăzi oameni din întreaga lume pot comunica în timp real unul cu celălalt, împărtășind idei, informații și construind relații indiferent de proximitatea lor fizică sau de fusul orar.

  • Reorganizarea pe orizontală a ierarhiei de conducere

Social media contribuie extraordinar de mult la schimbarea paradigmei în ceea ce privește ierarhizarea indivizilor din cadrul unei structuri organizaționale. Astăzi, arhetipul ierarhiei pe direcție verticală pierde rapid teren în fața noului model organizațional desfășurat preponderent pe orizontală.

Acest lucru presupune o percepție mai pregnantă a sentimentului de egalitate, preia de la conducător și disipa sentimentul de importanță și în rândul actorilor poziționați la limita inferioară a piramidei ierarhice.

Aceste beneficii creează un nou mediu ierarhic, bazat pe distribuirea influenței între mai mulți indivizi și, în egală măsură, a responsabilităților și a sentimentului de importanță.

În cadrul unui trib organizat în Social Media, imaginea liderului clasic se disipă, lăsând loc pentru apariția mai multor lideri care împărtășesc aceeași viziune, conferind, astfel, o mai mare forță scopului exprimat de trib.

În ultimii ani nevoia de a construi un trib, o comunitate de oameni cu principii și scopuri comune, a prins viață și în sfera de business.

Acest fenomen a căpătat amploare pe fondul dezvoltării fulminante a rețelelor sociale, dar și pe o schimbare masivă a comportamentului de consum a oamenilor, care nu se mai rezumă doar la a cumpăra un produs, ci preferă tot mai mult să cumpere de la un brand cu care împart valori și principii comune.

Care este rețeta pentru crearea unui trib?

Ideea de bază e simplă. Implementarea acesteia este complexă, însă, cu un plan bine pus la punct, care să confere claritate pașilor de urmat, obiectivul este realizabil.

Pentru a construi un trib ai nevoie de două elemente:

  • Un grup de oameni conectați de o idee
  •  Un lider pentru acești oameni

Știi ce e interesant? Primul pas în construirea unui trib este realizat deja, în mod natural. Cum?

Oamenii simt nevoia să facă parte dintr-un trib

Omul este un animal social care se dezvoltă extrauterin. Făcând un scurt ocol în sfera biologiei, se pare că, spre deosebire de celelalte animale care se nasc pe deplin dezvoltate și pregătite pentru viață, omul se naște incomplet dezvoltat. Drept urmare, o bună parte a procesului de dezvoltare cognitivă a omului este rezultatul influenței pe care oamenii din jurul său o au asupra lui. Așadar, nevoia de conexiune și de apartenență la un grup de oameni reprezintă o stare care deriva din însăși starea naturală a omului.

În prima parte a vieții omul nu este capabil să își aleagă tribul. La maturitate, însă, acesta își dezvoltă capacități care îi permit să își schimbe mediul social și chiar să își construiască propriul trib bazat pe o serie de motivații specifice.

Iată câteva dintre motivațiile specifice pentru aderarea la un trib:

  •  Motivația socială: omul simte nevoia de a se conecta cu alți oameni.
  •  Valorile urmate: omul dorește să se conecteze cu alți oameni care împărtășesc aceleași principii și valori.
  •  Motivația culturală: omul simte nevoia de a împărtăși experiențe comune cu oamenii din aceeași țară, care vorbesc aceeași limbă și împart aceleași tradiții.
  •  Motivația de business: omul dorește să dezvolte relații de afaceri cu alți actori din aceeași industrii sau să iși extindă rețeaua de cunoștințe în alte piețe, chiar și transfrontalier.

Cum poți comunica eficient cu membrii tribului tău?

În primul rând, pentru a realiza o rețea comunicațională sănătoasă, mesajul transmis de către tine trebuie să fie înțeles și asumat de către membrii tribului tău.

De asemenea, comunicarea internă a informațiilor trebuie să se realizeze într-un mod constant, fluid și concis.

Comunicarea reprezintă un element fundamental în crearea, menținerea și dezvoltarea unui trib. Este de la sine înțeles că procesul comunicațional se manifestă ca o sabie cu două tăișuri dacă mesajul transmis este greșit sau dacă nu este acceptat în unanimitate de către membrii tribului tău.

Un mediu sănătos din punct de vedere comunicativ aduce cu sine o mulțime de beneficii.

Unul dintre cele mai mari beneficii este faptul că poate stimula implicarea membrilor din trib și creiona, astfel, un mediu în care fiecare persoană simte că este importantă și poate contribui activ la activitățile din cadrul comunității.

Există însă o mulțime de elemente nocive care pot împiedica desfășurarea unei activități comunicaționale sănătoase și, drept urmare, a gradului de implicare a oamenilor. Majoritatea dintre acestea derivă din preconcepțiile sociale formate de-a lungul vieții.

Poți preîntâmpina sau combate aceste elemente. Iată 3 modalități prin care poți stimula implicarea membrilor tribului în proiectele inițiate de către tine:

  • Fii autentic

Este forte important ca valorile și principiile promovate de către tine să fie împărtășite și de membrii tribului. Este vitală, însă, capacitatea ta de a conferi o viziune originală asupra acestor principii.

Un grup care împărtășește aceleași valori tinde către omogenizare. Un grup care, însă, are o viziune unică asupra unui set de principii tinde să se desprindă de mase și să își construiască propria personalitate. În acest fel, tribul tău va deprinde o aură exclusivistă, la care vor dori să aspire tot mai mulți oameni.

  • Arată-le că iți pasă de ei

Impresia generală este ca lumea este nesigură; că în spatele unei acțiuni benefice se ascund interese meschine.

Tribul tău nu va face excepție de la această stare de fapt. Oamenii vor manifesta neîncredere, de aceea este indicat să iți exprimi clar intențiile, încă de la început, și să acționezi strict în această direcție.

  •  Lasă-i să își exprime opiniile

Sistemul de comunicare unidirecționala promovată de TV, radio și presa scrisă în zeci de ani se îndreaptă rapid spre extincție, odată cu dezvoltarea internetului și a rețelelor de socializare.

Astăzi, oamenii știu că au posibilitatea de a-și exprima opiniile și vor vrea să facă asta. Acordă-le această oportunitate. Încrederea lor în tine va crește exponențial.

Social Media reprezintă o revoluție nu doar tehnologică, ci, mai mult decât atât, o revoluție socială. Omul nu a fost niciodată atât de liber să cunoască, să exprime și să schimbe păreri și opinii cu alți oameni care împărtășesc aceleași valori și principii cu ei.

Articolul de față este inspirat din munca extraordinară realizată de Seth Godin și materializată în bestseller-ul “Triburile”, o lucrare care a scos la lumină într-un mod sublim modul în care funcționează relațiile interumane și nevoia atât de pregnantă a omului de a face parte dintr-o comunitate.

Ce zici, vrei sa punem împreună bazele unui trib? Eu sunt Alexandra Cerbu și te aștept pe 09 - 10 februarie la cursul meu de Social Media Optimization, pe care îl predau în colaborare cu agenția de training Cursuri Creative.

Vom avea la dispoziție 16 ore, în care vei afla tot ce vrei să știi despre Social Media și, cine știe, poate vom descoperi că împărțim valori și principii comune, propice pentru a pune bazele unui trib. Află mai multe informații și înscrieri la telefon: 0743.183.353, sau prin e-mail la: cursuricbmanagement@gmail.com sau dă un click aici 

 Te aștept!