7 pasi pentru crearea unei strategii de Social Media eficienta

Potrivit statisticilor, 30% dintre millennials spun ca se intalnesc cu un brand in Social Media cel putin o data pe luna. Ramanand in sfera cifrelor, un element mult mai cunoscut si luat in considerare este faptul ca retelele sociale aduna miliarde de utilizatori activi in fiecare luna:

·         Facebook: +2 miliarde de utilizatori activi

·         Instagram: +1 miliard de utilizatori activi

·         LinkedIn: +467 milioane de utilizatori activi

·         Twitter: +336 milioane de utilizatori activi

Din acest motiv, strategia de marketing in Social Media trebuie sa fie mai mult decat prezenta in planurile brandurilor care vor sa-si dezvolte activitatile de business pe retelele sociale.

Ce reprezinta o strategie de social media marketing?

In linii mari, strategia de social media marketing reprezinta un rezumat al tuturor lucrurilor pe care iti propui sa le realizezi in social media. Aceasta strategie are rolul de a-ti ghida actiunile si de a-ti stabili o serie de parametri care iti permit sa stii in fiecare moment daca te afli pe drumul cel bun.

In cele ce urmeaza iti voi arata care sunt pasii de urmat in crearea unei strategii de social media marketing care sa iti genereze rezultate superioare.

Cu cat strategia este mai clara, mai specifica, obiectivelor pe care vrei sa le atingi, cu atat va fi mai eficienta executia. Asadar, creeaza o strategie:

-  clara

- concisa

-  bine structurata

-  masurabila

Acum, ca am lamurit acest aspect, iata care sunt pasii necesari in crearea unei strategii de social media marketing:

1.      Stabileste obiectivele

Definirea acestor obiective este necesara pentru intelegerea exacta a rezultatelor obtinute la finalul strategiei.

Iata cateva tipuri de obiective de stabilit intr-o strategie de social media marketing:

-  Cresterea vizibilitatii de brand (brand awareness)

-  Atragere de lead-uri

-  Atragere de trafic pe site

-   Imbunatatirea client service-ului

-  Targetarea unui public specific

Foarte important in acest prim pas este ca obiectivele strategiei de social media marketing sa se alinieze cu obiectivele de business. Acest lucru va face mai usor pentru tine sa arati valoarea afacerii tale, dar si sa obtii un ROI pozitiv.

2.      Stabileste audienta

O imagine clara asupra audientei-tinta si ce vrea acesta sa vada in social media reprezinta un factor extrem de important in procesul de creare de continut care sa fie pe placul lui, pe care acesta sa il aprecieze, sa il comenteze si sa il impartaseasca cu ceilalti prieteni din comunitatea sa.

De asemenea, localizarea corecta a audientei (date demgrafice, varsta, interese, obiceiuri de consum sau de petrecere a timpului, etc.) este esentiala pentru planificarea modului de a-ti crea si dezvolta o comunitate de fani in social media, sau chiar de potentiali clienti pentru afacerea ta.

3.      Stabileste stilul si tonul vocii

Aceste doua elemente au rolul de a sustine intregul proces de comunicare a brandului, si presupun stabilirea unui mod distinct de adresare, inserat in campania de comunicare a brandului, care sa fie adaptat fidel tipului de audienta ales.

Procesul de creare a unui stil si a unui ton al vocii distincte trebuie sa includa, inainte de toate, o serie de elemente care au rolul de a crea in mintea audientei o anumita imagine despre brandul tau. Iata despre ce elemente este vorba:

-  Valorile de brand – acestea vor defini in principiu stilul si tonul vocii

-  Elemente stilistice – evitarea abrevierilor, utilizarea de fraze scurte, folosirea unui limbaj simplu, pe intelesul audientei, etc.

Personalitatea de brand – crearea unei analogii intre brandul tau si personalitatea unei persoane reale (jucausa, amuzanta, serioasa, energica, etc.)

Tonul vocii – prietenos, cald, sfatuitor, ferm, autoritar, etc.

Stabilirea tonului si a vocii brandului joaca un rol esential in modul in care audienta va percepe business-ul tau.

4.       Analizeaza competitia

Analiza competitiei iti va permite, in primul rand, sa o localizezi. De asemenea, vei fi in masura sa intelegi punctele lor tari si punctele slabe.

Mai mult, analiza competitorilor te va ajuta sa intelegi piata, vei putea sa iti formezi anumite asteptari in ceea ce priveste audienta pe care vrei sa o targetezi.  Astfel vei deprinde o imagine mult mai ampla asupra modului in care vei realiza campaniile de social media marketing.

Analiza competitiei iti va permite, de asemenea, sa identifici anumite oportunitati. De exemplu, unul dintre competitori este foarte activ pe Facebook, dar nu are o vizibilitate atat de mare pe Instagram. Ei bine, aceasta informatie te va ajuta in stabilirea mai clara a canalelor.

5.       Lanseaza un audit pentru stabilirea canalelor de comunicare

Acest audit iti va permite sa localizezi cele mai bune canale de social media pe care sa iti lansezi campania.

Daca ai deja setate conturi pe mai multe retele sociale, auditul iti va oferi o imagine clara asupra scopului pe care fiecare dintre aceste conturi le serveste. Daca scopul unui cont nu este clar, gandeste-te daca merita sa il pastrezi, fara a te grabi sa il stergi.  Acesta poate fi in continuare valoros, insa are nevoie doar de o redirectionare strategica. Daca este un cont invechit care nu mai merita sa iti irosesti timp si energie pentru resuscitarea lui, cel mai bine este sa il stergi.

Pentru a lua o decizie cat mai buna, incepe prin a-ti pune urmatoarele intrebari:

- Este publicul meu aici?

- Daca da, cum utilizeaza aceasta platforma?

-  Imi ofera acest cont sprijin in atingerea obiectivelor?

Raspunsurile obtinute vor contribui la mentinerea strategiei tale in parametri optimi, pe masura ce iti cresti prezenta in social media.

6.       Creeaza un calendar de continut

Acest calendar de continut trebuie sa afiseze datele si orele in care veti publica diferite tipuri de continut pe fiecare canal. Acest calendar reprezinta locul perfect pentru planificarea activitatilor desfasurate in social media - de la imagini si partajarea de link-uri, la postari de blog si videoclipuri.

De asemenea, acest calendar contine atat postarile de zi cu zi, cat si continutul destinat campaniilor din social media. Prin utilizarea unui calendar, te vei asigura ca postarile sunt distribuite corespunzator si publicate la momente optime.

Atentie! Asigura-te ca acest calendar reflecta obiectivele setate, astfel incat tot ceea ce postezi sa contribuie la realizarea acestora intr-un mod eficient.

7.       Testeaza, evalueaza si ajusteaza strategia

Trebuie sa ai in vedere in fiecare moment faptul ca strategia ta de social media marketing reprezinta un process extrem de important in economia business-ului tau. Drept urmare, nu trebuie sa ai pretentia ca aceasta va merge ceas, generand rezultatele asteptate din prima incercare.

Pe masura ce implementezi campania, este foarte important sa urmaresti rezultatele si sa intervii acolo unde campania nu functioneaza conform planului.

Implementeaza, creeaza, testeaza, acestea sunt in linii mari cele trei etape de urmat intr-o campanie de social media marketing. Pentru a obtine o performanta superiora, este necesar sa stii foarte bine ce vrei, de la cine vrei sa obtii ceea ce vrei, dar si unde ii gasesti pe cei de la care vrei aceste rezultate. Procesul este unul complex si necesita mai multe incercari pentru a obtine o imagine clara asupra lui.

Daca pana acum nu te-ai prins foarte bine cu ce se mananca o strategie de social media marketing, pot sa iti explic mai in detaliu tot acest proces complex dar extraordinar de provocator, in cadrul cursului de Social Media Optimization pe care il voi sustine pe 14 si 15 iulie, impreuna cu agentia Creative Business Management.

Vom avea 14 ore la dispozitie, asadar vom avea destul timp sa intoarcem strategiile de social media pe toate partile. Intra aici pentru a afla mai multe informatii despre curs.