5 lucruri pe care trebuie sa le stii daca faci afaceri cu antreprenori din China

China este in prezent unul dintre cei mai mari investitori din lume, astfel ca tot mai multi antreprenori romani au parteneri de afaceri chinezi. Iata care sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le stii pentru a-i respecta pe antreprenorii straini.

Traditie

”Chinezii sunt renumiti pentru mandria si importanta pe care o acorda traditiei lor, iar intr-un mediu de afaceri in care aveti un interlocutor chinez este foarte util sa aveti minime cunostinte despre aceasta. De asemenea, isi dedica existenta muncii fiind disciplinati si supusi autoritatii. Constiinta muncii permanente ii determina sa acorde o importanta majora relatiilor de afaceri si mediului profesional si mai putin timpului liber”, a explicat trainerul cursului de Eticheta si protocol in afaceri, Cristina Turnagiu Dragna. Atat in mediul oficial, cat si in cel privat, chinezii sunt cunoscuti pentru modul calm si introvertit in care relationeaza cu ceilalti, dar si pentru lipsa de expresii.

Confucianism

Confucianismul a influentat cultura chineza in mod esential, devenind fundamentul valorilor culturale pe care se bazeaza aceasta. Normele de eticheta si protocol din China au fost decisiv determinate de cele patru virtuti de baza ale acestui sistem filosofic si religios chinez: loialitatea, respectul pentru parinti si varstnici, bunavointa si dreptatea. Interactiunile populatiei chineze se subordoneaza celor cinci relatii de baza: varstnici – tineri, sot – sotie, parinti – copii, prieten – prieten si conducator – supusi. Atat intr-un context privat, personal, cat si intr-unul business pentru a evita situatiile delicate si gafele, trebuie sa aveti in vedere regulile de precadere si sa respectati relatiile de baza traditionale.

Economie controlata de guvern

Daca in mediu de afaceri aveti parteneri de origine chineza, atunci trebuie sa stiti ca economia este integral controlata de guvern care sprijina exporturile si zonele mai putin dezvoltate si care incurajeaza antreprenorialul. Principalele probleme cu care se confrunta acestia sunt birocratia si coruptia care au atins niveluri foarte ridicate. ”Oamenii de afaceri straini care isi doresc sa investeasca in China au nevoie de consultanti locali care sa cunoasca bine detaliile si hatisurile aparatului de supraveghere, control si coordonare a activitatilor economice. Tocmai de aceea se impune cunoasterea regulilor de eticheta si protocol specifice culturii chineze care sa va ofere un avantaj in interactiunea cu membrii acestei nationalitati”, spune Cristina Turnagiu Dragna.

Ierarhizare

In relatiile lor cu strainii, chinezii pot fi  de multe ori suspiciosi. Acestia apreciaza intermediarii si se simt confortabil daca in delegatiile straine se afla oameni pe care ii cunosc si in care au incredere.

In ceea ce priveste comunicarea, in mediile oficiale aceasta este foarte formala si strict ierarhizata. Conform normelor de eticheta si protocol chineze, trebuie sa solicitati intalniri cu cel putin sase luni inainte. In aceasta perioada trebuie sa va pregatiti pentru sesiuni intermediare. De asemenea, inca un aspect pe care nu il puteti neglija in negocieri este ca din punct de vedere profesional, oamenii de afaceri chinezi sunt foarte bine pregatiti si pragmatici.

”Inaintea vizitei in China este de preferat sa trimiteti partenerilor materiale informative cat mai detaliate, agenda discutiei si componenta delegatiei”, recomanda trainerul. Atat in relatiile personale, cat si in cele de afaceri trebuie sa cunoasteti foarte bine regulile de precadere. Trainerul recomanda ca indiferent de context sa respectati ierarhiile si autoritatea varstnicilor.

Sobrietate

Un alt aspect esential pentru o relatie de afaceri de succes este sa aveti carti de vizita bilingve si sa alegeti un translator fluent in chineza si familiarizat cu domeniul in care activati. In ceea ce priveste codul vestimentar in mediu de afaceri chinez, regulile de eticheta impun tinute foarte formale si sobre. Intr-o intalnire oficiala cu un omolog chinez este recomandat sa evitati glumele si sa nu incercati sa destindeti atmosfera prin utilizarea unor familiaritati, chinezii nu apreciaza acest gen de conversatii.

Cunoasterea normelor de eticheta si protocol in afaceri este cu atat mai importanta cu cat activati intr-un mediu multicultural in care curtoazia, eleganta si respectul pentru interlocutor primeaza. Cristina Turnagiu Dragna detaliaza in cadrul cursului de Eticheta si protocol in afaceri toate aceste aspecte care va pot oferi un avantaj competitiv si va poate ajuta la crearea unui brand personal si a unei afaceri de succes.

Urmatoarea editie a cursului este programata pentru perioada 6 - 7 octombrie. Te poti inscrie la telefon: 0743.183.353, sau prin e-mail la: cursuri@cbmanagement.ro sau cursuricbmanagement@gmail.com.