Cum și cui oferim cadouri de sărbători

Oferirea cadourilor poate fi, pentru mulți dintre noi, una din activitățile care creează bucurie. Chipul luminat de fericire al unui copil care primește în dar jucăria preferată în seara de Crăciun este una din plăcerile mari ale părinților. Când vine vorba însă de prieteni, rude sau colegi situația este un pic diferită. Adulții nu au întotdeauna aceeași deschidere pe care o au copiii, spre a împărtăși cu ceilalți dorințele lor în materie de cadouri și foarte rar vor scrie o scrisoare lui Moș Crăciun. De aceea, expertul Cristina Turnagiu Dragna ne ghidează pas cu pas în identificarea cadoului potrivit pentru cei dragi. Trainer-ul cursului Etichetă și Protocol în afaceri ne oferă din experiența sa o serie de bune practici și acțiuni iscusite eficiente.

De ce facem cadouri? 

Dăruim pentru a le arăta destinatarilor că sunt persoane deosebite și astfel noi ne exprimăm recunoștința, încrederea în ei, respectul, admirația, dragostea. Darurile au puterea de a crea pentru cel care oferă un sentiment puternic de fericire, poate chiar mai mare decât a celui care primește. Expertul Cristina Turnagiu Dragna atrage atenția asupra faptului că ”nu trebuie să uităm, de asemenea, că bunăvoința dezinteresată este semn de noblețe sufletească, iar generozitatea atentă este semn de înțelepciune”.

Cui facem cadouri?

Putem oferi cadouri tuturor celor care dorim să le arătăm prețuirea și recunoștința pentru sprijinul şi pentru atenţia pe care ne-au acordat-o într-o situaţie anume. Eticheta sugerează că darurile punctează cu eleganță relațiile apropiate între oameni, consolidează relaţiile de prietenie, pot fi o modalitate de împăcare şi creează un cadru plăcut de comunicare. Acestea sunt potrivite atât în relațiile private, cât și în afaceri, cele sociale sau chiar diplomatice.  

Cum alegem? 

Cadourile trebuie alese astfel încât să exprime sentimentele nobile pe care le nutrim pentru persoana căruia îi oferim cadoul.

Un dar cu impact trebuie gândit, ales, cumpărat, personalizat, ambalat şi apoi oferit. ”Alegerea, adecvarea la moment, la loc, la persoană (vârstă, sex, personalitate) şi la context, dăruirea fără emfază şi cuvintele potrivite care să aibă însemnătate, acestea sunt dovezi de politețe şi de curtoazie”, explică trainerul. Conform normelor de etichetă este acceptabil să îi întrebi pe cei apropiați de preferințele celui căruia urmează să primească un cadou.

Sunt cinci criterii de selecţie care te pot ajuta în alegerea unui cadou potrivit: darul poate fi un obiect util, unul frumos,  unul personalizat, un obiect dorit sau un obiect sugestiv. 

Ce dăruim?  

Află cât mai multe despre cel care urmează să primească un cadou pentru a alege un cadou care să îl impresioneze plăcut. Poți fi atent la pasiunile pe care le are, culorile preferate, preferințele în  materie de muzică, zonele geografice sau destinațiile de vacanță preferate, sporturile practicate sau de modalitățile în care își petrece timpul liber.

În ceea ce privește oferirea cadourilor pentru persoanele care aparțin unei alte etnii, culturi sau naționalități ”este necesar să te documentezi despre preferințe, obiceiuri, cutume, superstiții (în special referitoare la plante, animale, culori, numere și texturi) dar și despre legile și restricțiile acestuia”, ne sfătuiește Cristina Turnagiu Dragna.

Este recomandat să eviți să alegi  obiecte care sunt folosite în permanență de cel care le primește. ”Nu cumpăra culori pictorilor, undiţe pescarilor şi timbre filateliştilor, pentru că preferinţele lor sunt subjugate “expertizei” în domeniu, cu care nu vei putea concura. De asemenea, nu cumpăra doar flori. Acestea pot însoți cadoul, dar nu țin locul unui dar”, explică specialistul.

Când ai prea puține informații despre destinatarii cadourilor,  oricare obiect din următoarea listă sunt daruri  apreciate, unanim acceptate ca fiind “alegeri sigure”:

  •  cărţile
  •  ciocolata
  • selecțiile de ceaiuri
  • bomboane sau muzică
  • albume de artă sau fotografie
  • mici lucrări de artă
  •  piese decorative și utile din porţelan, din cristal sau argintate
  •  obiecte cu miros plăcut
  • piesele artizanale
  • obiecte pentru birou
  • mici accesorii din piele
  •  eșarfe din mătase
  • butoni
  • băuturi fine

Un cadou bine ales este cel care creează o emoție pozitivă și este memorabil. Efortul alegerii este cel ce îi dă valoare, nu prețul. 

Când oferim cadouri?  

Ocaziile sunt nenumărate pentru a oferi cadouri: botez, nuntă, aniversări, onomastică, Paște, Crăciun, aniversări căsătorie, vizită, majorate, premii, celebrări, terminarea studiilor, pensionare, obținerea de recunoașteri profesionale sau academice, semnări de contracte, aniversări, premii, parteneriate, evenimente reușite, cadouri corporate etc. Important este însă alegerea momentului. Un cadou oferit la timp poate emoționa și inspira. ”Indiferent însă de momentul când este trimis, lăsat sau adus cadoul, el trebuie însoţit de câteva rânduri şi de numele celui care îl oferă, aşternute pe un carton sau pe o felicitare”, spune Cristina Turnagiu Dragna.

Cum oferim darurile? 

Cadourile se oferă ambalate frumos și, dacă este posibil, creativ şi cu grijă la detalii. Imprimeul hârtiei, modalitatea de tăiere, ambalarea şi lipirea hârtiei, calitatea şi culoarea panglicilor, etichetarea cadourilor sau însoţirea lor de compliment-card-uri, felicitări sunt detalii care fac diferența. Cadourile se oferă discret, cu contact vizual și însoțite de câteva cuvinte care să puncteze rafinat momentul.

Livrarea cadourilor și florilor prin comisionar se face însoțită de cărți de vizită  sau compliment- card-uri cu câteva  rânduri politicoase și semnate cu numele vizibil, în prima parte a zilei. 

Cum primim cadourile? 

La primirea cadoului este important să exprimăm un mulțumesc sincer sau alte cuvinte calde care să transmită bucuria și recunoștința. De evitat expresiile care minimalizează momentul sau stânjenește pe cel care oferă darul respectiv: ”dar nu trebuia”, “de ce te-ai deranjat”, “vai, dar e prea mult”. ”Dacă darul are o valoarea exagerat de mare, este prea intim sau prea scump, ești îndreptățit să îl returnezi dacă îl consideri mijloc de presiune”, spune trainerul.

Cristina Dragna adaugă pentru cei doritori să învețe secretele protocolului oferirii de cadouri câteva practici iscusite.

  • Fă-ți un obicei în a “depista” informații despre viitoarele cadouri pentru cei apropiați sau cei care contează, pe care să le adaugi într-un WISH LIST.
  • Creează o listă de cadouri: o evidență a cadourilor din anii trecuți îți poate fi de mare ajutor, o mină de aur în alegerea viitoarelor cadourilor potrivite.
  • Este în regulă să oferi în ocazii diferite, aceleiași persoane, cadouri care pot constitui un set (au același design, are același element decorativ, fac parte dintr-o colecție cu piese diverse, sunt creații complementare etc).
  • Creează o cutie la care să apelezi în momente de urgență, care să conțină elemente și accesorii pentru ambalarea cadourilor: hârtie, panglici, felicitări, adezivi, elemente de embosare sau decorative etc).
  • Personalizează cadoul oferit. Personalizarea crește valoarea cadoului prin atenția acordată și îl transformă într-o piesă unică. Poți alege nenumărate forme de personalizare: gravare, sablare, embosare, imprimare, gravură laser, brodare etc.
  • Atunci când expeditorul îți face o vizită, încearcă să așezi la vedere sau să porți cadourile primite, îi va face acestuia mare plăcere.
  • Cadourile, donațiile sau contribuțiile făcute în numele unei persoane sau unei entități pe care dorești să o onorezi sunt modalități minunate de a arăta prețuirea, respectul și atenția pentru aceasta.
  • Achiziționează cadouri din timp, e în regulă să  le cumperi atunci când le găsești sau când le descoperi și îți atrag atenția.
  • Cadourile oferite neașteptat au un impact uriaș, iar cele care sunt alese cu reală preocupare pentru destinatar se transformă în cadouri memorabile.

Eticheta oferirii de cadouri este doar o componentă a cursului Etichetă și Protocol în afaceri. Dacă ești expus zilnic unui mediu competitiv de business, atunci învățarea normelor de etichetă devine esenţială pentru a te diferenţia de concurenţă. Atenţia la detaliu şi cunoaşterea cutumelor etnice şi culturale pot transforma o simplă conversaţie într-o afacere de succes. Acest program este creat special pentru cei care cred că eleganţa în comportament ne defineşte ca oameni şi profesionişti. 

 

Comments

Log in or register to post comments
Cursuri Recomandate
Curs Customer Service

Customer Service

  • Curs intensiv: 14 ore/weekend
  • Sfaturi personalizate în funcție de companie
  • Curs interactiv cu aplicații practice 
  • Cursul se programează in-house sau la formarea unei grupe minime. 
Pret 600 lei
ÎNSCRIE-TE
Curs Etichetă şi protocol în afaceri

Etichetă şi protocol în afaceri

  • Curs intensiv: 10 ore/ week-end
  • Reguli de etichetă în organizații și evenimente
  • Diplomă recunoscută de Asociația Romană pentru Protocol și Ceremonial
  • Cursul se programează in-house sau la formarea unei grupe minime. 
Pret 465 lei
ÎNSCRIE-TE