Decenta, alaturi de alte valori precum binele, adevarul si frumusetea au pentru fiecare cultura, dar si de la o epoca la alta insemnatati diferite. Ceea ce este considerat a fi decent in Marea Britanie, poate parea infumurare sau moft in Statele Unite. De asemenea, ce este decent in Brazilia, pentru locuitorii din India poate fi indecent, iar japonezii il vor considera de-a dreptul scandalos. In cadrul Cursului de Eticheta si Protocol in Afaceri trainerul Cristina Turnagiu Dragna detaliaza care sunt cele mai comune erori atunci cand vorbim despre decenta in spatiul public.
In Romania decenta este definita ca sinonim al politetii si al bunei cuviinte. In contextul etichetei este un atribut sine-qua-non al aparitiilor publice, comunicarilor si evenimentelor rafinate. “Decent inseamna deopotriva cu masura si rezervat, fiind opusul vulgaritatii si lipsei de buna cuviinta. Decenta cere respectarea conventiilor si bunelor moravuri, dar si a unor principii ale moderatiei. In aparitii, comportament si atitudine aceasta se manifesta prin adecvarea la context din toate punctele de vedere. Eticheta, implicit decenta se refera atat la limbajul corpului, limbajul verbal, comportamentul social, cat si la aparitiile publice, adica vestimentatie, atitudine si punctualitate” explica Cristina in cursul organizat de Creative Business Management .
Baza a dezvoltarii unei societati civilizate, eticheta este facilitatorul comunicarii. Integrarea normelor de eticheta si protocol poate aduce un plus de imagine oricarui om de afaceri. Cunoasterea normelor de eticheta, precum si adoptarea unei tinute business ii poate plasa de la inceput intr-o zona de incredere, simpatie si admiratie pe care le pot folosi in construirea viitoarelor relatii de afaceri.
Conform normelor de eticheta contemporana, in Europa sunt considerate a fi indecente hainele transparente, mulate sau in culori foarte stridente. Pentru femeile de afaceri modul in care se prezinta, constructia discursului, detaliile de comportament non-verbal si para-verbal pe care le integreaza in comunicarea lor le sporesc elementele de autoritate si persuasiune. O tinuta impecabila, care sa respecte normele de eticheta si protocol va creste valoarea brandului personal si implicit pe cea a brandului companiei. O femeie de afaceri eleganta si rafinata va evita intotdeauna hainele transparente sau mulate. Fustele si rochiile prea scurte sunt articole vestimentare considerate indecente in Europa. Decent in aparitiile publice inseamna elegant si rafinat, adecvat intotdeauna contextului, fara a fi in mod necesar sobru, lipsit de stil sau monoton. Tocurile foarte inalte nu sunt acceptate intr-un context business. De asemenea, in ceea ce privesc machiajul si coafura, decent inseamna moderat, astfel ca se vor evita unghiile foarte lungi, machiajele stridente sau coafurile extravagante. Barbatii trebuie sa respecte aceleasi reguli in aparitiile publice. Camasile cu maneca scurta si sandalele sunt considerate indecente oriunde in afara plajelor. Intr-un context business necunoasterea normelor de eticheta si protocol care dicteaza ceea ce este decent si indecent pot fi interpretate ca dovezi ale ignorantei, vulgaritatii si lipsei de politete. Un barbat elegant va evita intotdeauna tinutele in culori suprasaturate sau expunerea unor parti dezgolite ale torsului. Atat in cazul doamnelor, cat si al domnilor parfumul in exces este considerat indecent.
Decenta se invata atat din familie, de la scoala, cat si din carti dau prin experiente care sa te modeleze. In cadrul cursului de Eticheta si protocol in afaceri participantii vor avea ocazia de a exersa elementele care construiesc eficient si valoros un brand personal, o afacere de succes si o buna reputatie.