Oare este eficient? Care sunt rezultatele realiste pe care le putem aștepta?
Cu siguranță te-ai întrebat măcar o dată dacă newsletter-ul mai face parte din strategiile business-urilor (câte dintre ele încă mai folosesc acest instrument) și dacă el chiar (poate) vinde. Răspunsurile diferă foarte mult pentru că totul se învârte în jurul tipului tău de afacere. Dacă vinzi piese de schimb sau accesorii pentru produse deja cumpărate, ai șanse destul de mari ca newsletterul să te ajute în vânzări, inclusiv dacă vorbim despre produse care au un rol important în rutina sau în viața de zi cu zi. Dacă vinzi case sau orice alt tip de produs pe care foarte puțini vor dori să-l achiziționeze pentru a doua oară, lucrurile se schimbă. Înainte de a include email marketingul în strategia ta, asigură-te că știi exact ce vrei să comunici și că îți cunoști foarte bine publicul țintă, implicit interesele lor. De asemenea, nu trebuie să treci cu vederea peste faptul că s-a schimbat comportamentul consumatorului tradițional, ca efect al pandemiei.
PS: Ține cont de oportunitățile pe care mediul online ți le oferă, cu mențiunea că oamenii sunt asaltați de o multitudine de mesaje pe toate canalele de comunicare.
Ok, să trecem la subiect. Vorbim despre email marketing, dar ce este el mai exact?
Dacă încercăm să-l explicăm succint, acesta poate fi definit ca fiind o strategie de marketing realizată prin intermediul emailului.
Practic și teoretic, email marketingului este o strategie nu numai de marketing, ci și de vânzări, cu ajutorul căruia mesajele comerciale sunt trimise direct către publicul țintă.
Care sunt principalele platforme de email marketing?
Există o mulțime de astfel de platforme, însă, în România, cele mai utilizate sunt Newsman.ro și Mailchimp.com, ambele fiind foarte friendly cu începătorii și au costuri reduse. De asemenea, acestea prezintă compatibilitate pentru numeroase servicii acolo unde ele pot fi integrate. Deci, dacă ești la început, nu-ți face griji! Alege platforma care se potrivește cel mai bine nevoilor tale!
Riscurile GDPR. Cum colectăm datele?
GDPR-ul reprezintă un subiect sensibil și pe care este foarte important să nu-l neglijăm absolut deloc fiindcă datele cu caracter personal trebuie să fie protejate de noi, ca entitate, sub toate formele. În momentul în care colectăm, stocăm și utilizăm anumite informații personale (adrese de email, în cazul de față), intervine responsabilitatea noastră în legătură cu respectarea regulilor de GDPR. Practic, fiecare user trebuie să ne ofere acordul în ceea ce privește utilizarea propriei adrese de email, fiind nevoie ca acest acord să rămână stocat undeva pentru a putea fi dovedit ulterior. Rolul nostru este de a informa cât mai clar utilizatorul prin detalierea acțiunilor pentru care ne este dată permisiunea folosirii adresei respective. De asemenea, în orice moment se poate reveni asupra deciziei prin solicitarea ștergerii din baza noastră de date, moment în care trebuie să ne conformăm. Pe scurt, GDPR-ul în zona de email marketing protejează consumatorul și susține dreptul de a se putea răzgândi și de a renunța cu ușurință la acest tip de informare.
Pentru colectarea datelor de care avem nevoie în vederea campaniilor de email marketing, există mai multe variante prin care putem realiza acest lucru și prin care userul să ne ofere acordul. De exemplu, dacă se oferă un ebook gratuit, consumatorilor li se poate cere adresa de email, cu posibilitatea de a bifa căsuța prin care se pot abona la newsletterele noastre. De asemenea, acest lucru mai poate fi realizat și prin completarea diverselor formulare (inclusiv cele prin care se pot solicita diverse oferte sau cele care fac parte din procedura de emitere a unui card de fidelitate). Nu este exclusă procedura de creare a unui anumit cont și chiar de momentul în care se plasează o comandă. Există foarte multe variante care să ne ajute la crearea unei baze de date în mod corect. Sunt chiar și numeroase branduri care oferă coduri pentru discount în cazul unei abonări la newsletterul companiei.
Ca o scurtă concluzie, dacă un email nu oferă posibilitatea de a opta pentru dezabonare, dacă acesta este trimis către o persoană care nu s-a înscris niciodată pentru el sau dacă adresa nu este folosită în scopul pentru care userul și-a dat acordul, este încălcat GDPR-ul.
Cum se fac listele de trimitere?
Nu toți abonații vor să citească același lucru. Chiar dacă lista noastră de contacte este una mai complexă, destinatarii fiecărui mesaj trimis de noi pot fi selectați. Newsletterul ar trebui expediat în funcție de interese și putem ține cont și de istoricul comportamentului fiecărui user.
Nu uita faptul că un email deschis și chiar citit este foarte valoros. Orice email pe care îl trimitem trebuie să respecte elementele noastre de brand (inclusiv tone of voice-ul).
La ce oră putem trimite un email și care ar trebui să fie frecvența?
În primul rând, este foarte important să luăm în calcul din ce categorie face parte consumatorul căruia ne adresăm (B2B sau B2C). Aici, ne referim mai mult la tipul de adresă de email. De ce este important acest lucru? Pentru că vorbim despre 2 utilizări și perioade de timp diferite. Unii oameni utilizează destul de rar adresa personală de email, în timp ce alții primesc notificări la fiecare mesaj intrat. În cazul adreselor profesionale, anumite persoane își verifică în mod constant căsuța de mesaje, pe când altele doar în timpul programului de lucru sau de câteva ori pe zi. Pentru a determina cel mai bun moment în care newsletterul poate fi trimis, ar trebui să ne întrebăm când este verificată căsuța de email (dimineața la prima oră sau la prânz, de exemplu), dacă aceasta este accesată în weekend sau și în timpul săptămânii și, cel mai important, dacă de pe telefon sau din fața calculatorului. Practic, trebuie să încercăm să definim comportamentul contactelor pentru a găsi momentul perfect.
Ne învârtim în jurul noțiunilor de B2B și B2C pentru că ele influențează destul de mult zilele din săptămână pe care le putem alege. Se recomandă zilele începând de marți și până joi, în special cele două menționate. Ziua de miercuri este și ea o variantă bună, însă, în general, mijlocul săptămânii se anunță unul aglomerat. Deși nu este cea mai bună alegere, totuși ziua de vineri nu este de neglijat, deoarece rata de trimitere a mesajelor este mai mică. Dacă în strategie avem de trimis 2 emailuri pe săptămână, va trebui să evităm trimiterea în zile consecutive. Zilele de weekend nu sunt o alegere inspirată, iar din această categorie face parte și ziua de luni, pentru că oamenii sunt focusați pe planificarea noii săptămâni.
Pentru a putea alege ziua potrivită, este indicat să facem anumite teste și să luăm în considerare analizarea datelor de engagement, ratelor de deschidere și de clickuri din trecut, în baza cărora pot fi formulate câteva ipoteze.
Dacă sunt de trimis email-uri săptămânale, atunci trebuie respectate zilele alese. Consecvența este importantă, însă în zilele de sărbătoare se pot face anumite excepții în ceea ce privește ora sau ziua.
Orele din prima parte a zilei sunt cele mai potrivite, în timp ce după ora 17:00, 18:00 nu mai este indicată trimiterea emailurilor.
Frecvența ideală a unei campanii ar fi de 2-5 mesaje pe lună și ar trebui să încercăm evitarea a mai mult de 10 campanii.
Mai este newsletter-ul eficient în zilele noastre?
Așa cum spuneam, online-ul reprezintă un mediu gălăgios pentru fiecare dintre noi (fie că vorbim din postura de business sau client) și, pentru ca o afacere să poată fi observată, ea are nevoie de utilizarea eficientă a tuturor tacticilor pe care vrem să le abordăm/care se potrivesc în context.
Cu siguranță, emailul face parte din viața noastră și are mult mai mulți utilizatori comparativ cu celebrele canale de social media precum Facebook, Instagram, etc. Ce înseamnă acest lucru? Că putem ajunge la un număr foarte mare de potențiali clienți. De exemplu, să luăm în calcul faptul că aproape fiecare angajat al unei companii deține o adresă de email sau că utilizatorii telefoanelor ce pot fi conectate la internet au nevoie de ea din diverse motive. De asemenea, voit sau nu, căsuța de mesagerie este verificată de fiecare dată când se primește o notificare (sau nu) însă, cel mai important, acest lucru se realizează zilnic. Deci vorbim despre o activitate constantă și da, ai anticipat bine răspunsul pentru întrebarea de mai sus. Email marketingul mai este eficient în zilele noastre, evident, dacă îl folosim corespunzător. Ca o scurtă concluzie, indiferent de publicul țintă pe care îl avem, există șanse mari ca noi să ajungem la el prin email, ceea ce face ca acest tip de marketing să fie relevant, aproape indiferent de natura afacerii noastre.
Tips & tricks în vederea realizării unei strategii eficiente de email marketing sau câteva sfaturi pentru ca mesajele trimise să fie deschise și citite de cât mai multe persoane.
Până la urmă, vorbim despre o strategie de marketing. Adică aceasta ar trebui să fie folosită astfel încât rezultatele finale să ne mulțumească și să ne ajute la îndeplinirea obiectivelor specifice. De notat este faptul că ea se prezintă a fi accesibilă și presupune costuri mici.
Iată mai jos câteva sfaturi care îți pot fi de folos:
· În primul rând, nu neglija textul din subiectul unui email, deoarece el decide în proporții mari deschiderea mesajului și succesul lui. Regula de bază este ca acesta să atragă atenția cititorului și să stârnească curiozitatea, fiind cel mai important aspect din strategie. Dacă subiectul generează suficient interes, există șanse mai mari ca emailul să ne fie citit. Ce trebuie să avem în vedere?
§ Este indicat să ne gândim la un titlu scurt și simplu. Încearcă să îi dai consistență mesajului (transmite exact ceea ce conține emailul)
§ Poți încerca să ieși în evidență folosind un subiect (titlu) ușor amuzant
§ Scrie un titlu controversat astfel încât să generezi curiozitate
§ Personalizează titlul pentru a-l face pe cititor să se simtă important
§ Folosește întrebări care să genereze interes
· Nu uita să personalizezi mesajele!
Personalizarea emailurilor reprezintă o altă regulă de bază, iar acest proces se poate realiza mult mai ușor prin intermediul tehnologiei care asigură la scară largă personalizarea în masă. Unele aplicații te pot ajuta chiar și cu diverse șabloane. Ce este cel mai important este faptul că nu trebuie să îți faci griji de acest aspect. Indicată ar fi să includerea numelui destinatarului chiar încă din textul subiectului. Orice mesaj personalizat îl ajută pe cititor să se simtă important.
· Concepe mesaje scurte și ușor de parcurs!
Cu siguranță nici tu nu ai răbdare să citești mesajele lungi, iar dacă textul este stufos pe noi nu ne ajută cititul printre rânduri. Poți include elemente vizuale în interiorul textului pentru o parcurgere facilă. Dacă vrei să folosești emailuri bazate doar pe text, atunci încearcă să creezi un conținut scurt și foarte bine structurat. Folosește bullet points sau propoziții scurte pentru a evita frazele lungi.
· Optimizează-ți call to action-ul!
Call to action este o strategie de marketing care se va păstra indiferent de trenduri. Scopul unui astfel de email este de a-l face pe cititor să deschidă mesajele trimise de noi și să efectueze acțiunea dorită, fie că este vorba despre citirea articolului sau despre cumpărarea unor produse, etc. Butoanele trebuie inserate strategic în email.
· Scrie un text de previzualizare care să fie convingător!
De cele mai multe ori, trecem cu vederea peste acest detaliu care ne ajută să stârnim curiozitatea cititorului. Textul de previzualizare este, în general, prima linie de text din cadrul unui email și pe care, fiecare destinatar, o poate vizualiza în Inbox sau în momentul în care primește notificare pentru primirea emailului.
· Follow up, dar evită spamul!
De foarte multe ori, cititorul poate pierde emailul primit de la noi dacă căsuța de mesaje este plină, motiv pentru care putem reveni, dar cu un alt subiect. Dacă după 2,3 emailuri trimise nu se schimbă nimic, este recomandat să trecem mai departe. Până la urmă, nimănui nu îi place insistența.
· Asigură-te că ai creat un email care poate fi citit de pe orice dispozitiv!
Totul este dinamic în jurul nostru și de foarte multe ori oamenii își citesc mesajele în mișcare, fie că este vorba despre telefon sau tabletă, de aceea ar fi important ca șablonul ales să se potrivească pentru orice tip de dispozitiv. Nu include imagini mari care se încarcă greu și nu renunța la frazele scurte și clare!
Do not forget!
- Încearcă ca mesajele pe care le trimiți să nu se transforme în spam-uri pentru cititor. Nu acesta este scopul email marketingului
- Este foarte important ca mesajele pe care le transmitem să ofere informații de interes pentru destinatar. Ne dorim să vindem anumite produse, însă cititorii vor aprecia și tipul de mesaj informativ
- Surprinde-ți cititorii
- Urmărește constant rapoartele generate după trimiterea fiecărui email. Urmărește rata de click și pe cea de vizualizare
Te-a ajutat acest articol? Dacă da, folosește sfaturile noastre și începe chiar astăzi să îți informezi potențialii clienți despre produsele și serviciile tale. Află informații utile care te vor ajuta să îți construiești o strategie de online eficientă la cursul interactiv de Marketing Digital.